Τρίτη 18 Μαΐου 2010

WEB - QUEST






Web-Quest για τη λειτουργία των σύγχρονων Μ.Μ.Ε.

Εισαγωγή


Η επικοινωνία και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης αποτελούν στις μέρες μας το νέο πεδίο της κοινής μας αναφοράς. Η Δημοσιογραφία και τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας έχουν χαρακτηριστεί ως η «Τέταρτη Εξουσία».Καθίσταται λοιπόν αναγκαία η συστηματική μελέτη και εμβάθυνση στις επιμέρους λειτουργειες των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και Επικοινωνίας.

Στόχος

Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να εξοικειωθείτε με τα μηνύματα που εκπέμπουν τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης - και μαθαίνοντας παράλληλα να αξιολογείτε την εγκυρότητα των πηγών που σας δίνονται - να κατανοήσετε όσο το δυνατόν πιο διευρυμένα τον τρόπο λειτουργίας των Μ.Μ.Ε. στη σύγχρονη κοινωνία.


Διαδικασία

Προκειμένου να αντιληφθείτε την λειτουργία των σύγχρονων Μ.Μ.Ε μπορείτε να περιηγηθείτε στο διαδίκτυο και ανά ομάδες να μελετήσετε το περιεχόμενο των εξής διευθύνσεων:

1.Στην σελίδα του Ινστιτούτου Οπτικοακουστικών Μέσων (Ι.Ο.Μ.)θα μελετήσετε την Εθνική Έρευνα για τα Μ.Μ.Ε. στην Ελλάδα. Πρόκειται για μια ποσοτική έρευνα με αντικείμενο τη συστηματική παρακολούθηση των στάσεων της κοινής γνώμης απέναντι στα ΜΜΕ (βαρόμετρο για τα ΜΜΕ), η οποία διεξήχθη για λογαριασμό του ΙΟΜ από την Public Issue με ατομικές συνεντεύξεις και χρήση δομημένου ερωτηματολογίου σε δείγμα 2.995 ατόμων (15 ετών και άνω), στο γενικό πληθυσμό στο σύνολο της χώρας.

2.Ανατρέξτε στα λήμματα της ηλεκτρονικής εγκυκλοπαίδειας Wikipedia που αφορούν στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Από εκεί άμεσα επισκεφθείτε τις συνδέσεις οι οποίες αναφέρονται στο Διαδίκτυο, στην Πληροφορία, στο Ραδιόφωνο και στην Τηλεόραση.

3.Στο βίντεο Manufacturing Consent. Noam Chomsky and the Media παρακολουθείστε ένα εξαιρετικά σημαντικό ντοκιμαντερ με πρωταγωνιστή τον Νοάμ Τσόμσκι, τον οποίο οι New York Times χαρακτήρισαν ως τον πιο σημαντικό διανοούμενο των ημερών μας. Αν και το Ντοκιμαντερ βγήκε στις αίθουσες το 1992, παραμένει επίκαιρο καθώς ο Τσόμσκι προσπαθεί να αποδείξει πώς η κυβέρνηση των Η.Π.Α., με τη συνεργασία όλων των Μέσων (εφημερίδες, περιοδικά, τηλεόραση, κινηματογράφος κλπ) παράγει μια αποτελεσματική προπαγανδιστική μηχανή, με σκοπό να διαχειριστεί τις συνειδήσεις όλων των Αμερικανών πολιτών.

4.Παρακολουθείστε την ηλεκτρονική παρουσίαση που φιλοξενείται στην ιστοσελίδα του Εθνικου Οπτικοακουστικού Αρχείου προκειμένου να αντιληφείτε το ρόλο του Αρχείου στη διατήρηση του πτικοακουστικού υλικού συμβάλλοντας στη διαμόρφωση και εξέλιξη της οπτικοακουστικής κληρονομιάς της χώρας.

5.Επίσης μέσω του άρθρου της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων της Ελλάδας, θα αντιληφθείτε το νομικό πλαίσιο που διέπει την λειτουργία των Μ.Μ.Ε. σε σχέση τη διαχείριση των προσωπικών δεδομένων των πολιτών.

6.Διαβάστε επίσης το άρθρο Διπλωματια και Μ.Μ.Ε. του Γεώργιου Χριστογιάννης ( πρωήν Πρέσβευτη ε.τ., Καθηγητή Διπλωματικής Ακαδημίας ΥΠΕΞ)


7. Επισκεφτείτε τέλος, το Ελληνικό Κοινωνικό Φόροουμ στα Μ.Μ.Ε , το οποίο απαρτίζεται από άτομα που έχουν κάθε είδους εμπλοκή με τον χώρο των Μ.Μ.Ε.

Κατόπιν καλείστε να συντάξετε μια αναφορά σχετικά με τα λειτουργία των σύγχρονων Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης κρίνοντας ταυτόχρονα την αξιοπιστία των μηνυμάτων που αποκωδικοποιήσατε.

Αξιολόγηση

Για την αξιολόγηση των ευρημάτων κάθε ομάδας θα ληφθούν υπόψη ο βαθμός μελέτης των παραπομπών, η αποτελεσματικότητα της συνεργασίας σας και η τεκμηρίωση της πρότασής σας με κριτική αντιπαράθεση των πηγών.

Συμπέρασμα

Έχοντας ολοκληρώσει με επιτυχία την εργασία σας θα έχετε μάθει τόσο να μελετάτε κριτικά τα μηνύματα των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης όσο και να εμβαθύνετε στη λειτουργία τους. στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης.







Web-Quest για τη πλαίσιο λειτουργίας των Μ.Μ.Ε. στην Ελλάδα

Εισαγωγή

Τα ελληνικά ΜΜΕ περιλαμβάνουν : α) τις εφημερίδες και περιοδικά, β) τους ραδιοφωνικούς σταθμούς και γ) τους τηλεοπτικούς σταθμούς. Στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Ιστού και της αναδυόμενης διαδικτυακής δημοσιογραφίας των πολιτών , υποστηρίζεται ότι στα ελληνικά ΜΜΕ περιλαμβάνονται και υπηρεσίες ενημέρωσης και επικοινωνίας μέσω του διαδικτύου. Καθίσταται προφανής, η ανάγκη να μελετηθεί στο μεγαλύτερο δυνατό βάθος το πλαίσιο λειτουργίας των Μ.Μ.Ε. στην Ελλάδα.


Στόχος

Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να αντιληφθείτε το πλαίσιο λειτουργίας των Μ.Μ.Ε. στην Ελλάδα σε νομικό, πολιτικό, πολιτισμικό, κοινωνικό, επίπεδο. Θα είσαστε σε θέση με το πέρας της εργασίας να – και έχοντας αξιολογήσεις τις πηγές – να αντιλαμβάνεστε τις ενδεχόμενες υπερβάσεις, καταστρατηγήσεις και υπερβάσεις στη λειτουργία των Μ.Μ.Ε. σε σχέση με τα ανωτέρω επίπεδα. Ακόμη θα αποκτήσετε εκείνα τα μεθοδολογικά εργαλεία ώστε να είστε επαρκώς σε θέση να προτείνεται τρόπους και μεθόδους βελτίωσης των κενών ή των παραλείψεων του πλαισίου λειτουργίας.


Διαδικασία

Προκειμένου να αντιληφθείτε την λειτουργία του πλαισίου των Μ.Μ.Ε στην Ελλάδα μπορείτε μέσω του διαδικτύου να επισκεφτείτε τις ιστοσελίδες εκείνες των βασικών φορέων, ιδρυμάτων, οργανισμών και ινστιτούτων που σχετίζονται άμεσα με το πλαίσιο λειτουργίας των σύγχρονων Μ.Μ.Ε. στην χώρα μας.

1. Αρχικά στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και της Γενικής Γραμματείας και Ενημέρωσης θα βρείτε μια σχετικά σύντομη αλλά εξαιρετικά εμπεριστατωμένη ιστορική αναδρομή για το τοπίο των Μ.Μ.Ε. στην Ελλάδα από τον καθηγητή Στέλιο Παπαθανασόπουλο.

2. Στη συνέχεια καλείστε να εξετάσετε επισκοπικά την διάρθρωση και λειτουργία των Υπουργείων, Γενικών Γραμματειών και Κρατικών Φορέων που σχετίζονται με τη μαζική επικοινωνία και ενημέρωση. Οι πιο ενδεικτικοί φορείς είναι η Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας-Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης, το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (Ε.Κ.Τ) και η Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση ΕΡΤ Α.Ε.

3. Στην ίδια λογική μπορείτε να μελετήσετε την δομή και τον βαθμό επίδρασης των Ελληνικών Ανεξάρτητων Ρυθμιστικών Αρχών στη μαζική επικοινωνία. Οι Αρχές αυτές είναι οι εξής: η Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών, η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (Ε.Ε.Τ.Τ.), το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (Ε.Σ.Ρ.) και Ο Συνήγορος του Πολίτη

4. Ανάλογης σημασίας είναι και η μελέτη του ρόλου των Ερευνητικών Ινστιτούτων & Κέντρων Μελετών σε σχέση με το πλαίσιο της μαζικής επικοινωνίας στη χώρα μας. Τα σημαντικότερα Κέντρα και Ινστιτούτα είναι το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (Ε.Κ.Κ.), το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού (Ι.Μ.Ε.), το Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου (Ι.Ε.Λ.), Το Ινστιτούτο Επικοινωνίας, το Μεσογειακό Ινστιτούτο Κινηματογράφου, ο Οργανισμός Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού Α.Ε. (Ο.Π.Ε.Π.), η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, το Εθνικό Οπτικοακουστικό Αρχείο (Ε.Ο.Α.), καθώς και το Ινστιτούτο Οπτικοακουστικών Μέσων (Ι.Ο.Μ.).

5. Τέλος, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μελετηθεί ο ρόλος και το εύρος της ανώτατης εκπαίδευσης στη Ελλάδα σε σχέση με σπουδές που άπτονται της μαζικής επικοινωνίας. Στην βάση αυτή εξετάστε τις ιστοσελίδες των βασικών τμημάτων Α.Ε.Ι. – Τ.Ε.Ι. εστιάζοντας πιο ειδικά στο πνεύμα και την φιλοσοφία του βασικού προγράμματος σπουδών. Τα τμήματα αυτά είναι τα εξής: Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Πάντειου Πανεπιστήμιο Αθηνών,
Τμήμα Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης, Τμήμα Πληροφορικής και ΜΜΕ του Τ.Ε.Ι. Πάτρας, Τμήμα Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας του Τ.Ε.Ι. Δυτικής Μακεδονίας.

Κατόπιν καλείστε να συντάξετε μια έκθεση – βάσει αυτών που μελετήσατε - σχετικά με τον τρόπο διαμόρφωσης και ανάπτυξης του πλαισίου λειτουργίας των Μ.Μ.Ε. στην Ελλάδα. Στη συνέχεια καλείστε να αναπτύξετε και την κριτική σας αξιολογήση σχετίζοντας την μελέτη σας με την προσωπική εικόνα που έχετε διαμορφώσει για την πρακτική και λειτουργία των Μ.Μ.Ε. στην χώρα.

Αξιολόγηση

Για την αξιολόγηση της έκθεσης του κάθε μαθητή θα ληφθούν υπόψη ο βαθμός μελέτης των ιστοσελίδων, η αποτελεσματικότητα της συνεργασίας σας, καθώς και η τεκμηρίωση της προσωπικής σας πρότασής με κριτική αντιπαράθεση των πηγών.


Συμπέρασμα

Έχοντας ολοκληρώσει με επιτυχία την εργασία σας θα έχετε μάθει αντιληφθεί τη σημαντικότητα του νομικού, πολιτικού, πολιτισμικού και κοινωνικού πλαισίου λειτουργίας για τον τρόπο διαμόρφωσης της μαζικής επικοινωνίας στην Ελλάδα. Παράλληλα, θα αποκτήσατε εμπεριστατωμένη προσωπική κρίση σε σχέση με τις αποκλίσεις που λαμαβάνουν χώρα στη λειτουργία των Μ.Μ.Ε.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου