Κυριακή 23 Μαΐου 2010

Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Λογισμικού

Το Εκπαιδευτικό Λογισμικό στο οποίο εργαστήκαμε αφορά στο μάθημα της Ιστορίας της ΣΤ’ Λυκείου με τίτλο Στα νεότερα και σύγχρονα χρόνια, το οποίο περιλαμβάνει τις εξής ενότητες:

- Η Ευρώπη στα νεότερα χρόνια
- Οι Έλληνες κάτω από ξένη κυριαρχία
- Η Μεγάλη Επανάσταση
- Η Ελλάδα ανεξάρτητο κράτος
- Η Ελλάδα στον 20ό αιώνα

Κατά την αξιολόγηση του συγκεκριμένου λογισμικού ανέκυψαν σημαντικά συμπεράσματα, τα οποία δύναται να καταστήσουν ελκυστικό και ενδιαφέρον το συγκεκριμένο μάθημα αλλά και παράλληλα να αποτελέσουν θετικό οδηγό για σχεδιασμό εκπαιδευτικών λογισμικών.

Συγκεκριμένα:

- Στο επίπεδο του περιεχομένου υπάρχει ουσιαστική κάλυψη της διδακτέας ύλης σε σημαντικό βαθμό.

- Στο επίπεδο της φόρμας, το περιβάλλον εργασίας είναι θετικής αισθητικής, με βασικά χρώματα και σχήματα που προσιδιάζουν στην ηλικία αυτής της σχολικής τάξης. Στην κατεύθυνση αυτή λειτουργεί και η μουσική, η επιλογή της οποίας είναι προαιρετική όπως και η διαβάθμιση της έντασης της.

- Ο σκελετός του λογισμικού παραπέμπει σε ένα δενδροδιάγραμμα, όπου το κάθε βασικό κλαδί αφορά στις ενότητες που αναφέραμε παραπάνω. Εν συνεχεία, ο κάθε βασικός τομέας επιμερίζεται σε ερωτήσεις του τύπου Σωστό/ Λάθος, Διάλεξη τη Σωστή Απάντηση, Σωστά Γραμματά, Βρές τη λέξη αλλά και παιχνίδια όπως Κρυπτόλεξα, Σταυρόλεξα και Αντιστοιχίες.

- Είναι σημαντικό ότι στην περίπτωση του Σωστού/Λάθους, αν ο μαθητής επιλέξει να επαναλάβει την άσκηση, οι ερωτήσεις επαναλαμβάνονται με μικρή διαφοροποίηση – για να αποφευχθεί η στείρα απομνημόνευση της σωστής απάντησης από τον μαθητή.

- Η χρήση της μπάρας προσδίδει τη δυνατότητα αξιολόγησης από τον εκπαιδευτικό αλλά και την αίσθηση της προσωπικής συμμετοχής του μαθητή στο παιχνίδι.

- Γενικά, η συνολική δομή παραπέμπει σε παιχνίδια γνώσεων ( τύπου Trivial Pursuit), ή τηλεπαιχνίδια γνώσεων γεγονός που το καθιστά ιδιαίτερα οικείο στον χρήστη.

Από την άλλη μεριά, ως έλλειψη θα μπορούσαμε να σημειώναμε την περιορισμένη ποσότητα ερωτήσεων και παιχνιδιών με συνέπεια την επαναληπτικότητα αυτών. Ως εκ τούτο, η χρήση του συγκεκριμένου λογισμικού συνίσταται, προκειμένου να διατηρείται υψηλά το ενδιαφέρον, για μια φορά και όχι για κατ’επανάληψη χρήση. Μια ενδεχόμενη αδυναμία αφορά και στην μονοτονία της μουσικής που γίνεται αντιληπτή καθώς ο χρήστης εργάζεται στο λογισμικό για περισσότερο της μισής ώρας.




Προκειμένου να εντάξουμε το συγκεκριμένο λογισμικό στην μαθησιακή διαδικασία θα μπορούσαμε να τονίσουμε ότι η συγκεκριμένη δομή και φιλοσοφία θα μπορούσε κάλλιστα να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα που αφορά την Επικοινωνία και τα Μ.Μ.Ε. στην Κοινωνιολογία της Τρίτης Λυκείου. Στο τέλος της διδασκαλίας της συγκεκριμένης ενότητας, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο αξιολόγησης και επισκόπησης από τον εκπαιδευτικό αλλά και ως μέτρο αυτοαξιολόγησης και εμβάθυνσης από το μαθητή.

Συνοπτικά, ένα διδακτικό σενάριο στη συγκεκριμένη ενότητα βασισμένο στο συγκεκριμένο λογισμικό θα είχε να κάνει με τη διδακτική παρέμβαση στο τέλος της διδασκαλίας. Τα στάδια αυτής της παρέμβασης είναι τα εξής:

Α) Προετοιμασία κλίματος για την διεξαγωγή της συγκεκριμένης παρέμβασης. (5’)

Β) Παρουσίαση του Λογισμικού και παροχή συμβουλών και κατευθύνσεων. (5’)

Γ) Έμφαση στα σημαντικότερα σημεία της διδαχθήσας ύλης με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων. (15’)

Δ) Χρήση του λογισμικού από τους μαθητές. Εφαρμογή και αξιολόγηση της αποκτηθείσας γνώσης. (20’)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου